ladbydr1

Byggepladsen

Danmarks største vikingeskib Havhingsten blev bygget som rekonstruktion i Roskilde

- af de nok mest erfarne og kompetente vikingeskibsbådebyggere, der kan opdrives. Der blev ikke gået på kompromis med teknikke, konstruktionen og kvaliteten af de originale metoder for bearbejdning af træ.

Vikinge-arbejdsmetoderne , som historikere og dokumentører som Søren Vadstrup (der har været med på et antal byggeprojekter siden 60erne) - angiver - blev anvendt igennem hele processen. 

Hvorfor?  Ja, fordi som grundregel, at hvis nutiden snyder på vægten mht. at bygge et rekonstrueret skib fra fortiden med andre metoder end de (vikingerne) gjorde det (ud fra den viden vi har i dag) - så kan skibet være livsfarligt at sejle i.

Når man bruger egetræ, som f.eks. både Havhingsten og Ladbyskibet er konstrueret af - for det allermeste - så er det ekstremt vigtigt, at man f.eks. flækker egestammerne rigtigt og hugger sig ind i træet - ved spejlhugning - - og følger træets naturlige strukturer nøje. Det er meget vigtigt ikke at overskære de fine tråde i træet. Hvis man gør det så bliver egeplanken svag.

Plankernes tykkelse og størrelse kan bearbejdes ned til utroligt let materiale ved at anvende den originale metode - Derfor bliver vikingeskibet meget let på vandet - og meget fleksibelt i påvirkningen af vind og vand - og kommer til at sejle utrolig godt af det. 

Hvis man bygger skibet med planker savet på savværk - så skal man regne med betydelig tykkere planker end originalskibet overalt - og det gør skibet en del tungere i vandet og i styringen. Det går ud over både håndtering for årer og for sejl - OG - det savede træ KAN være den ubehagelige faktor, som bliver achilleshælen, hvis skibet kommer ud i rigtig dårligt vejr. 

Se her en film fra bygningen af Havhingsten - hvor man går rigtig til den under flækningen af en egestamme og hvor man ser hvordan egetræet bliver behandlet på den rigtige måde.

 

Go to top